Η πραγματική ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης, αποτελεί πρωταρχική προϋπόθεση για την ευνομία μιας δημοκρατικής πολιτείας και ενός κράτους δικαίου.
Στη χώρα μας η Δικαιοσύνη δεν είναι ανεξάρτητη, καθώς είναι δέσμια της αλληλοεξάρτησής της από την εκτελεστική εξουσία, με την οποία διαπλέκεται και εν πολλοίς ποδηγετείται από αυτή.
Χωρίς πραγματικά...
ανεξάρτητη Δικαιοσύνη, ακόμη και αν με τη βοήθεια των εταίρων μας κατορθώσουμε να βγούμε από τη δίνη της οικονομικής κρίσης, δεν θα βγούμε ποτέ από την κρίση αξιών, που αποτελεί και την ουσιαστική αιτία της οικονομικής και κοινωνικής κατάρρευσης της χώρας.
Πρέπει λοιπόν να γίνει συνείδηση όλων, ότι είναι αδήριτη η ανάγκη να μπει σε προτεραιότητα η αναθεώρηση εκείνων των συνταγματικών διατάξεων που έχουν καταστήσει τη Δικαιοσύνη συνυπεύθυνη για τη σημερινή τραγωδία της πατρίδας μας.
Ο πρώην αντιπρόεδρος του Αρείου Πάγου Ιωάννης Παπανικολάου, ο οποίος συμμετέχει άτυπα σε ομάδες πρωτοβουλίας πολιτών προβληματισμού και επεξεργασίας προτάσεων για την οικοδόμηση μιας δίκαιης και ανοιχτής κοινωνίας, προτείνει:
ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΕΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΣΤΗ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ 1) Αποκοπή του ομφάλιου λώρου σύνδεσης της εκτελεστικής εξουσίας με τη δικαστική, Ειδικότερα πρέπει να αντικατασταθεί το σημερινό, νοθευτικό της διάκρισης των εξουσιών συνταγματικό πλαίσιο προαγωγών στις θέσεις της ηγεσίας της Δικαιοσύνης από το Υπουργικό Συμβούλιο (1), με εκείνο κατά το οποίο οι προαγωγές αυτές θα γίνονται από αδιάβλητο συλλογικό όργανο (για τη σύνθεση του οποίου υπάρχουν προτάσεις), χωρίς τη συμμετοχή οιουδήποτε φορέα της εκτελεστικής εξουσίας.
2) Συνταγματική απαγόρευση στις ενώσεις δικαστικών λειτουργών να έχουν πολιτικούς ή συνδικαλιστικούς σκοπούς ή συντεχνιακό χαρακτήρα, διότι ο δικαστικός συνδικαλισμός, που αναπτύχθηκε υπό την ισχύ του Συντάγματος (2), κατάφερε σοβαρά πλήγματα στο κύρος και την ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης, με τη χρήση του ως πύλης εισόδου στη Δικαιοσύνη του κομματισμού, του συντεχνιακού φατριασμού και της πολιτικής.
3) Τροποποίηση της σχετικής διατάξεως του Συντάγματος (3), ώστε να απαγορευθεί στους δικαστικούς λειτουργούς η παροχή αμοιβόμενης υπηρεσίας στο δημόσιο τομέα επί τρία έτη μετά την καθοιονδήποτε τρόπο αποχώρησή τους από την υπηρεσία, δηλαδή κατά το διάστημα που έχουν υποχρέωση υποβολής δήλωσης περιουσιακής κατάστασης.
Αυτονόητη επιδίωξη της προτεινόμενης τροποποίησης είναι η ενίσχυση και
θωράκιση της λειτουργικής ανεξαρτησίας των δικαστικών λειτουργών.
4) Τροποποίηση των σχετικών συνταγματικών διατάξεων (4), ώστε να αίρεται άμεσα και εντός ευλόγου χρόνου η αμφισβήτηση για την ουσιαστική αντισυνταγματικότητα διατάξεων τυπικού νόμου από Συνταγματικό Δικαστήριο, διότι ο διάχυτος ο έλεγχος της συνταγματικότητας των νόμων έχει ξεπεραστεί από τις σύγχρονες δικαιοδοτικές και οικονομοτεχνικές ανάγκες της πολιτείας και της κοινωνίας.
Συναφώς, πρέπει να τροποποιηθεί η σχετική συνταγματική διάταξη (5), ώστε να καταστεί ε3πί τέλους δυνατή η άσκηση δίωξης κατά μελών της Κυβέρνησης ή υφυπουργών, για ποινικά αδικήματα που τέλεσαν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους.
(1) αρθρ. 90 παρ. 5 του Σ.
(2) αρθρ.89 παρ. 5 του Σ.
(3) αρθρ.89 παρ. 1 του Σ.
(4) αρθρ.87 παρ. 2, 93 παρ.4, 100 παρ, 1ε του Σ.
(5) αρθρ.86 του Σ. |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου