Όποιοι στα μέσα της δεκαετίας του ενενήντα ταξίδευαν συχνά στην Αλβανία, είχαν την ευκαιρία να ακούσουν τις αφηγήσεις των ντόπιων για τις εκκλησίες που η μία μετά την άλλη λεηλατούνταν. Είχαν επίσης τη δυνατότητα να ακούσουν τις αφηγήσεις για τα αρχαία που χάνονταν νύχτα από τα Μουσεία, όπως στο Βουθρωτό.
Μέσα σε τρία χρόνια περίπου, αρχαιοελληνικοί και ορθόδοξοι θησαυροί χάθηκαν για πάντα. Οι πιο... μυημένοι από τους Βορειοηπειρώτες γνώριζαν για τους επώνυμους Έλληνες –αυτούς που χαρακτηρίζονται υπέρ άνω υποψίες- οι οποίοι υπό τον μανδύα του εθνικού ενδιαφέροντος, ταξίδευαν δυο και τρεις φορές το μήνα στην περιοχή.
Λίγες μέρες μετά οι εκκλησίες άδειαζαν... Άλλες φορές πάλι, ντόπιοι, μη...
γνωρίζοντας την αξία τους, ήταν πρόθυμοι να ξεπουλήσουν αρχαιότητες για ένα κομμάτι ψωμί. Και μέσα σε λίγα χρόνια ξεπουλήθηκαν τα πάντα.
Το κύκλωμα έδρασε και μετά σιώπησε. Βυζαντινές εικόνες από τις εκκλησίες της Βορείου Ηπείρου στολίζουν ιδιωτικές συλλογές σε όλο τον κόσμο. Από το 2005 περίπου, ξεκινά ένα μπαράζ κλοπών σε μοναστήρια και εκκλησίες του Νομού Ιωαννίνων. Αποκορύφωμα ήταν η λεηλασία της Παναγίας, στο Κουκούλι, παραμονή Χριστουγέννων του 2009. Άγνωστοι, στην κεντρική πλατεία του χωριού έδρασαν με την άνεσή του. Έφυγαν με ολόκληρο θησαυρό.... Ήταν και η αρχή του τέλους!
Η κλοπή στο Κουκούλι είχε όλα τα χαρακτηριστικά χτυπήματος από οργανωμένο κύκλωμα. Το παράδοξο και πάλι ήταν ότι κανένας από ντόπιους δεν ήξερε τίποτα, δεν είδε τίποτα, δεν άκουσε τίποτα! Ή απλά αν κάποιος ήξερε κάτι, το έκρυβε πολύ καλά.... Κίνηση ματ, αποτέλεσε η απόφαση της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Ιωαννίνων να αναρτήσει στην επίσημη ιστοσελίδα της, τις φωτογραφίες εικόνων και άλλων ιερών κειμηλίων που είχαν κλαπεί από μοναστήρια και εκκλησίες του Νομού.
Και η αξία της απόφασης αυτής αποδεικνύεται τις μέρες αυτές, που εικόνες εντοπίζονται στις μεγαλύτερες γκαλερί της Ευρώπης. Το διαδίκτυο άνοιξε τις πύλες της έρευνας, που από μόνο της είχε τεράστιες δυσκολίες. Στην γκαλερί του Λονδίνου όπου εντοπίστηκαν οι πρώτες έξι εικόνες συνεχίζεται η ταυτοποίηση κι άλλων. Στο Άμστερνταμ επίσης. Σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές, η έρευνα στρέφεται πλέον και προς το Βερολίνο, καθώς υπάρχουν βάσιμες ενδείξεις ότι κάποιες εικόνες βρίσκονται στην γκαλερί της περιοχής, όπου εντοπίστηκαν ήδη ορισμένες από την Κύπρο.
Οι γκαλερί ανοίγουν η μία μετά την άλλη, με την βοήθεια και της Ιντερπόλ. Στο Λονδίνο άνοιξαν και στόματα καθώς ο ιδιοκτήτης της κατονόμασε τον Έλληνα που του προμήθευσε τις εικόνες. Οι αστυνομικές αρχές, σύμφωνα με έγκυρες πηγές τον αναζητούν, καθώς έχει φροντίσει να εξαφανίσει τα ίχνη του εδώ και αρκετές ημέρες. Πρόκειται όμως για έναν κρίκο στην μεγάλη και σκοτεινή αλυσίδα. Πιθανόν από τους τελευταίους, με ρόλο να διοχετεύει στο εξωτερικό μέρος των κλοπιμαίων.
Μία ομάδα χαρτογραφούσε την περιοχή. Μία δεύτερη ομάδα, εμφανιζόμενη με την ιδιότητα του τουρίστα και του λάτρη της περιοχής, επισκέπτονταν τα χωριά του Ζαγορίου και τις εκκλησίες. Φωτογράφιζε τις εικόνες και τα πολύτιμα αντικείμενα. Οι φωτογραφίες εξετάζονταν από άλλα μέλη του κυκλώματος. Αποφασίζονταν ποια από αυτά είχαν ενδιαφέρον. Και τότε οργανώνονταν η κλοπή. Πολλοί κρίκοι στην ίδια αλυσίδα. Η οποία μέχρι σήμερα δεν έσπασε. Θα μπορούσε ένα τέτοιο κύκλωμα να δράσει επί τόσα χρόνια, χωρίς τη συνεργασία ντόπιων;
Είναι ένα κρίσιμο ερώτημα.... Η απλή λογική λέει όχι. Και οι ενδείξεις που έχει η αστυνομία σε αυτό συνηγορούν. Η συμμετοχή κάποιων που γνωρίζουν καλά την περιοχή των Ιωαννίνων, είναι σχεδόν σίγουρη.... Η συμβολή τους στην διαφυγή των θησαυρών είτε δια στεριάς, είτε δια θαλάσσης εξετάζεται με πολύ μεγάλη προσοχή από τις διωκτικές αρχές.
epiruspost.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου