Το ποσό του 1,5 δις ευρώ υπολείπεται για να γίνει ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης ένας δρόμος, σύγχρονος, γρήγορος αλλά κυρίως ασφαλής για όσους κινούνται σε αυτόν. Μπορεί αυτό το ποσό να φαντάζει μικρό μπροστά στα κόστη έργων όπως η Εγνατία που κόστισε 6 δις ευρώ, ωστόσο ................
αν υπολογίσει κανείς ότι από δύο Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης ( Β ΚΠΣ και Γ ΚΠΣ), καθώς και από τα έργα «γέφυρες» που εκτελούνται αυτήν τη περίοδο την τελευταία δεκαετία διατέθηκαν μόλις 500 εκατομμύρια για το ΒΟΑΚ, το 1,5 δις φαντάζει τεράστιο!
Τα τελευταία χρόνια έγιναν πολλές προσπάθειες όπως επεσήμανε μιλώντας στο “kritonperiferia” ο προιστάμενος της ΕΥΔΕ –ΒΟΑΚ κ.Γιώργος Αγαπάκης, ωστόσο για να φτάσει η μεγαλύτερη εθνική οδός στα επιθυμητά επίπεδα ασφάλειας απομένει ακόμα αρκετός δρόμος. Την περίοδο αυτή αρκετά είναι τα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη και η ολοκλήρωση τους θα διευκολύνει ουσιαστικά την κίνηση στο ΒΟΑΚ τόσο από άποψη ασφάλειας όσο και από άποψη ταχύτητας. Πρόκειται για έργα «γέφυρες» από το Γ ΚΠΣ που ο συνολικός τους προυπολογισμός φθάνει τα 180 εκατ. ευρώ. Μεταξύ αυτών των έργων είναι , η παράκαμψη Μαλλίων που αναμένεται να παραδοθεί στο τέλος του Καλοκαιριού, ο ανισόπεδος κόμβος Αμαρίου στο Ρέθυμνο, ο δρόμος Μουρνιές κέντρο Χανίων, το τμήμα Άγιος Νικόλαος-Καλό χωριό και το τμήμα Σητεία-Χαμέζι ένα τμήμα που κατασκευαζόταν αλλά ο εργολάβος κυρήχθηκε έκπτωτος.
Συνολικά για το ΒΟΑΚ τα τελευταία χρόνια και με πολλές προσπάθειες όπως επισημαίνει ο κ. Αγαπάκης διατέθηκαν λιγότερα από 500 εκατομμύρια ευρώ, 120 από το Β ΚΠΣ, 150 από το Γ ΚΠΣ και 180 για τα έργα «γέφυρες» που εκτελούνται αυτήν την περίοδο στο ΒΟΑΚ και το ΝΟΑΚ. Για να θεωρείται δε ένας δρόμος όπως το ΒΟΑΚ σύγχρονος, γρήγορος και ασφαλής θα πρέπει σύμφωνα και με τα διεθνή στάνταρ να είναι «διπλού κλάδου».
7 εκατομμύρια το χιλιόμετρο
Σήμερα μόλις τα 41 χιλιόμετρα του ΒΟΑΚ έχουν αυτήν τη μορφή, και όταν ολοκληρωθούν τα έργα που εκτελούνται θα έχουν τα 81 χιλιόμετρα.
Ωστόσο απομένουν ακόμα άλλα 185 χιλιόμετρα από το Κολυμπάρι ως τη Σητεία στα οποία θα πρέπει να γίνουν ανάλογες παρεμβάσεις. Στην ουσία μιλάμε για ανακατασκευή του ΒΟΑΚ και μάλιστα με υψηλό κόστος εξαιτίας της ιδιομορφίας του εδάφους και της μοργφολογίας της Κρήτης. Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνει ο κ.Αγαπάκης: «έχουμε υπολογίσει ότι το μέσο κόστος ανά χιλιόμετρο στο ΒΟΑΚ είναι 7 εκατ ευρώ. Έτσι για τα 185 χιλιόμετρα από το Κολυμπάρι ως τη Σητεία χρειαζόμαστε περίπου 1,5 δις ευρώ όταν για την Εγνατία τα 680 χιλιόμετρα κόστισαν 6 δις. Αλλά υπήρχαν «εύκολα», άρα και «φτηνά» τμήματα αφού υπήρχαν μεγάλες πεδιάδες που απλώς «περνούσε» ο δρόμος όπως γίνεται και σε πολλές χώρες της Ευρώπης. Η Κρήτη όμως είναι ορεινή και βραχώδης, απαιτούνται σήραγγες και κοιλαδογέφυρες που μοιραία ανεβάζουν το κόστος».
Το θέμα ωστόσο δεν είναι μόνο οικονομικό αφού για όλα τα μεγάλα έργα διαχρονικά έχει μετρηθεί ότι χρειάζονται τουλάχιστον 3-4 για την ωρίμανση της μελέτης και άλλα 4-5 για την κατασκευή. Με την προυπόθεση βέβαια ότι οι διαδικασίες θα κινηθούν με κανονικούς ρυθμούς και δε θα υπάρξουν καθυστερήσεις. Από τα παραπάνω, γίνεται αντιληπτό ότι το όνειρο για την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ είναι ακόμα μακριά.
Συνεχείς παρεμβάσεις από τα ΤΕΕ
Στο θέμα του ΒΟΑΚ και της οδικής ασφάλειας της Κρήτης έχουν παρέμβει επανειλλημμένα τα δύο Τεχνικά Επιμελητήρια του νησιού, Ανατολικής και Δυτικής Κρήτης. Πριν από λίγες μέρες μάλιστα έστειλαν στον Πρωθυπουργό επιστολή για παρεμβάσεις άμεσες και χαμηλού κόστους που θα βελτιώσουν την οδική ασφάλεια.
Τα δύο ΤΕΕ μεταξύ άλλων επεσήμαιναν: «Κύριε Πρωθυπουργέ, όπως γνωρίζετε, η χώρα μας και ιδιαίτερα η Κρήτη, διαθέτει ένα από τα πιο επικίνδυνα οδικά δίκτυα της Ευρώπης. Όπως προκύπτει από το δείκτη θυμάτων, η διαφορά που μας χωρίζει από τις Ευρωπαϊκές χώρες, όσον αφορά στην οδική ασφάλεια, είναι τόσο μεγάλη, που εύλογα αναρωτιέται κανείς πως και πότε θα μπορέσουμε να γεφυρώσουμε αυτό το χάσμα.
Σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, ο αριθμός των τροχαίων ατυχημάτων το 2009 μειώθηκε κατά 38,45% σε σχέση με το 1999 και αντίστοιχα ο αριθμός των νεκρών κατά 31,33%. Παρά όμως την αξιοσημείωτη αυτή μείωση, την τελευταία δεκαετία, η χώρα μας βρίσκεται στην 4η υψηλότερη θέση στην ΕΕ-27 με 139 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκους σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat για το 2008, τη στιγμή που ο μέσος όρος στην ΕΕ-27 είναι 78 νεκροί.
Ο μεγάλος αριθμός των νεκρών και ο ακόμα μεγαλύτερος των τραυματιών και αναπήρων από τα τροχαία ατυχήματα στη χώρα μας, θα πρέπει να μας προβληματίσει όλους.
Ειδικά στην Κρήτη σύμφωνα με στοιχεία από τα Τμήματα Τροχαίας, όπως φαίνεται δυστυχώς τα ατυχήματα δυστυχώς δε μειώνονται όπως θα ήταν επιθυμητό (αναλυτικά στοιχεία στο συνημμένο ένθετο με τις «προτάσεις των φορέων της Κρήτης»).
Η οικονομική συμβολή της Κρήτης στην οικονομία της χώρας είναι σημαντική, μέσω των 3 εκατομμυρίων και πλέον επισκεπτών-τουριστών, που έρχονται στο νησί ετησίως και μέσω των αγροτών-παραγωγών και βιοτεχνών που πρέπει να διακινήσουν τα προϊόντα τους, συνεπώς πρέπει να υπάρχει ανάλογο οδικό δίκτυο για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες αυτές, καθώς πλέον το υπάρχον δεν επαρκεί εξαιτίας των πολλών προβλημάτων, που παρουσιάζει».
Ο εντοπισμός του προβλήματος
Εντοπίζοντας τα προβλήματα των δρόμων της Κρήτης τα δύο ΤΕΕ επισημαίνουν:
«Το πρόβλημα της εξαιρετικά μειωμένης οδικής ασφάλειας στο οδικό δίκτυο Κρήτης, που ως βασικό επακόλουθο έχει το θάνατο ή τον τραυματισμό πολλών συμπολιτών αλλά και επισκεπτών του νησιού μας, απασχολεί σε μόνιμη βάση τους Φορείς της Κρήτης, που έχουν επανειλημμένα ασχοληθεί, ο καθένας στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του, με το συγκεκριμένο θέμα.
Είναι κοινά αποδεκτό ότι από τις βασικότερες παραμέτρους για την πρόκληση ενός τροχαίου ατυχήματος στο νησί μας, είναι αφενός η κακή κατάσταση από άποψη συντήρησης στην οποία βρίσκεται το οδικό δίκτυο του νησιού και αφετέρου η έλλειψη αξιόπιστων δρόμων, οι οποίοι να διαθέτουν όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά, που θα τους επιτρέψουν να ανταποκριθούν στον αυξημένο σήμερα κυκλοφοριακό φόρτο αφού οι περισσότεροι από τους δρόμους, που υπάρχουν, σχεδιάστηκαν και κατασκευάστηκαν πριν από 2 ή και περισσότερες δεκαετίες.
Επιπλέον, το θέμα της αναβάθμισης και ολοκλήρωσης του υπάρχοντος οδικού δικτύου, και ιδιαίτερα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) και των κάθετων οδικών αξόνων, έχει κατ’ επανάληψη απασχολήσει και συνεχίζει να απασχολεί ολοένα και εντονότερα όχι μόνο εμάς, αλλά όλους τους Κρητικούς, εφόσον συνεχίζουν να συμβαίνουν ολοένα και περισσότερα τροχαία ατυχήματα και να αυξάνεται ο κυκλοφοριακός φόρτος. Ιδιαίτερα τα Τμήματα του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας Ανατολικής και Δυτικής Κρήτης, που αποτελούν και το θεσμοθετημένο Τεχνικό Σύμβουλο του Κράτους, έχουν αναγάγει εδώ και χρόνια το πρόβλημα της οδικής ασφάλειας καθώς και την ολοκλήρωση και βελτίωση του υπάρχοντος οδικού δικτύου ως θέματα πρώτης προτεραιότητας».
Προτάσεις άμεσες και λογικού κόστους
Καταλήγοντας τα ΤΕΕ αναφέρουν στις προτάσεις τους: «Η σημερινή πραγματικότητα και οι κυκλοφοριακές συνθήκες, απαιτούν ο Β.Ο.Α.Κ. να είναι ένας αυτοκινητόδρομος διπλού κλάδου δίιχνος ανά κατεύθυνση (22,25 μ.), με ΛΕΑ (Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης) και διαχωριστικό στηθαίο στη μέση (Διατομή α4ν*σ της εγκυκλίου 41/18-11-2005 πρώην ΥΠΕΧΩΔΕ) και ταχύτητα κυκλοφορίας (V85) 100 Κμ/ώρα), στα βόρεια του νησιού, με παράκαμψη όλων των μεγάλων πόλεων. Θα πρέπει να γίνει ένας αυτοκινητόδρομος, αντάξιος των λοιπών διευρωπαϊκών οδικών δικτύων στα οποία τυπικά είναι ενταγμένος και να αποτελέσει το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο στην ιστορία του νησιού μας.
Προκειμένου να υλοποιηθεί αυτός ο μακροχρόνιος στόχος θα πρέπει να μεταφερθούν οι αρμοδιότητες της Προϊσταμένης Αρχής από τις κεντρικές Υπηρεσίες του ΥΠ.Μ.Ε..Δ.Ι. στην Κρήτη, έτσι ώστε να υπάρχει ευελιξία και αμεσότητα στη λήψη των τεχνικών αποφάσεων. Για το λόγο αυτό θα πρέπει να προχωρήσει χωρίς άλλη καθυστέρηση είτε η σύσταση και λειτουργία της Α.Ε. των Υποδομών Κρήτης, είτε αν αυτό δεν είναι εφικτό για άλλους λόγους, η ενοποίηση και ενίσχυση μέσω μετατάξεων των σημερινών Υπηρεσιών του ΥΠ.Μ.Ε.Δ.Ι. στο Ηράκλειο, με δομή : Προισταμένη Αρχή και 3 Διευθύνουσες Υπηρεσίες με αρμοδιότητες α) συγκοινωνιακά β) υδραυλικά και γ) αεροδρόμια (Καστέλλι,κ.λ.π.). Με το σχήμα αυτό και με αξιολογική στελέχωση, θα επιταχυνθούν διαδικασίες ωρίμανσης μελετών, δημοπράτησης και υλοποίησης έργων, τα οποία εκ των πραγμάτων καθυστερούν στην γραφειοκρατία του πολυκερματισμού των αρμοδιοτήτων μεταξύ πολλών Υπηρεσιών στην Αθήνα και στην Κρήτη, με φυσική συνέπεια την καθυστέρηση στη λήψη αποφάσεων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, για να αλλάξει μία απλή πινακίδα ορίου ταχύτητας στην εθνική οδό θα πρέπει να αποφασίσει η αρμόδια Υπηρεσία Μελετών του ΥΠ.Μ.Ε.Δ.Ι. στην Αθήνα.
Επίσης οι κάθετοι οδικοί άξονες, οι οποίοι συνδέουν τον ΒΟΑΚ με τις Νότιες περιοχές του νησιού θα πρέπει και αυτοί να αναβαθμιστούν και να ολοκληρωθούν.
Οι προτάσεις μας για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας των οδικών αξόνων της Κρήτης είναι συγκεκριμένες, προσαρμοσμένες στη σημερινή οικονομική πραγματικότητα, αναλύονται παρακάτω, και πρόκειται για έργα των οποίων οι μελέτες είναι εφικτό να εκπονηθούν και να εγκριθούν άμεσα και σε σύντομο χρόνο. Επίσης υπάρχουν μελέτες, που εκκρεμούν οι εγκρίσεις τους ή άλλες, που έχουν εκπονηθεί και απλά θα πρέπει να επικαιροποιηθούν. Το έργο αυτό της βελτίωσης της οδικής ασφάλειας είναι το πιο επείγον από τα έργα αυτή την περίοδο, καθώς έχει άμεση σχέση με τη μάστιγα των τροχαίων, που δεν μειώνονται, με τραγική συνέπεια τον χαμό ανθρώπινων ζωών, και επιπλέον είναι γρήγορα υλοποιήσιμο θα έχει άμεσα και μετρήσιμα αποτελέσματα και θα είναι άμεσα ορατό και ωφέλιμο για όλους τους κατοίκους και επισκέπτες της Κρήτης.
Κύριε Πρωθυπουργέ, οι προτάσεις μας αφορούν αναγκαία έργα, άμεσα υλοποιήσιμα με ένα λογικό κόστος, τα οποία θα δώσουν σημαντικής ποιότητας κυκλοφοριακή ασφάλεια στις μετακινήσεις στο νησί μας. Είναι κάτι που επιτακτικά και δικαίως ζητά σήμερα η Κρήτη, δεν μπορούμε να περιμένουμε περισσότερο και η υπομονή μας έχει εξαντληθεί. Θα πρέπει κάποτε η πολιτεία να δείξει εμπράκτως στον Κρητικό πως τον σέβεται, και πως υλοποιεί τα ελάχιστα από τα οφειλόμενα εδώ και χρόνια στον τομέα των υποδομών».
kritonperiferia.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου