Κι ένα ακόμη είναι βέβαιο: ότι αν καθυστερήσουμε μια ημέρα να ...πληρώσουμε ένα από τα αλλεπάλληλα χαράτσια που έρχονται, θα πληρώσουμε πρόστιμο 1% επί του συνόλου του ποσού γιατί αυτό προβλέπει ο νόμος. Νόμος βέβαια προέβλεπε και την επιβολή των προστίμων στους βενζινοπώλες αλλά γι’ αυτούς κρίθηκε –με εγκύκλιο- ότι πρέπει να ανασταλεί η είσπραξή τους. Συμπέρασμα; Φορολογούμε τους πάντες γιατί δεν μπορούμε να εμποδίσουμε την λαθρεμπορία και επιβάλλουμε τα πρόστιμα που προβλέπει η νομοθεσία… a la carte.
Από χθες το μεσημέρι, η κοινή γνώμη βομβαρδίζεται με πληροφορίες για την άσκηση ποινικής δίωξης σε βαθμό κακουργήματος στον γενικό γραμματέα του υπουργείου Οικονομικών και την εξώθησή του σε παραίτηση από τον υπουργό Οικονομικών Ευάγγελο Βενιζέλο. Συμμετέχει, άθελά της, σε ένα θέατρο του παραλόγου.
Τι ακριβώς συνέβη; Ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Οικονομικών με εγκύκλιο ζήτησε να παγώσει η επιβολή των προστίμων που προέβλεπε ο νόμος σε χιλιάδες πρατήρια υγρών καυσίμων και εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών. Γιατί επιβλήθηκαν αυτά τα πρόστιμα; Επειδή οι επιχειρήσεις δεν ενημέρωσαν το σύστημα «Ήφαιστος». Κανονικά θα έπρεπε να περνούν στο σύστημα όλες τις πωλήσεις πετρελαίου θέρμανσης που πραγματοποιούν.
Και ποιος ο λόγος της ενημέρωσης του συστήματος; Το να μην εμφανίζεται ένας ιδιώτης να αγοράζει τόνους πετρελαίου θέρμανσης για να ζεστάνει ένα δυάρι. Είναι γνωστό το κόλπο. Το πετρέλαιο αγοράζεται μεν ως θέρμανσης αλλά χρησιμοποιείται ως κίνησης. Ο πωλητής και ο αγοραστής κερδίζουν από τη διαφορά του φόρου η οποία μέχρι και πριν από λίγους μήνες έφτανε στα 50-60 λεπτά το λίτρο. Αυτό το ζήτημα με τη διαφορά του φόρου θα λυθεί από τον Οκτώβριο του 2012. Με τον εφιαλτικότερο τρόπο για τον καταναλωτή: θα αγοράζουμε το πετρέλαιο θέρμανσης με 1,5-1,6 ευρώ το λίτρο και έτσι θα εξαλειφθεί –υποτίθεται- το κίνητρο για να βαφτίσει κάποιος το πετρέλαιο θέρμανσης ως κίνησης.
Τώρα το αν τα πρόστιμα που πάγωσαν έκρυβαν από πίσω υποθέσεις λαθρεμπορίας ή τυπικές φορολογικές παραβάσεις, είναι κάτι που θα διερευνήσει η δικαιοσύνη. Βέβαια, πρέπει σε αυτή τη χώρα να ξεκαθαρίσει κάποιος ποια είναι η διαδικασία για να μην επιβληθεί ένα πρόστιμο όταν αυτό κρίνεται άδικο. Και αυτή η διαδικασία να ισχύει για όλους.
Υπάρχουν όμως και άλλα ζητήματα τα οποία μένει να λυθούν. Κατ' αρχήν, ανεξάρτητα από το ποια θα είναι η εξέλιξη της υπόθεσης Καπελέρη σε νομικό επίπεδο, προκύπτουν πολιτικά ερωτήματα τα οποία χρίζουν απάντησης.
Ένας γενικός γραμματέας του υπουργείου Οικονομικών έχει την αρμοδιότητα να προαναγγείλει νομοθετική ρύθμιση με εγκύκλιο;
Δεν πήρε εντολή από τον πολιτικό του προϊστάμενο;
Αν πήρε εντολή δεν έχει ευθύνη ο πολιτικός προϊστάμενος;
Και αν δεν πήρε εντολή και ενήργησε αυτοβούλως δεν θα έπρεπε να έχει ζητηθεί η παραίτησή του εδώ και μήνες; Άλλωστε η υπόθεση με την εγκύκλιο Καπελέρη δεν ήταν άγνωστη ούτε στον υπουργό Οικονομικών ούτε στον αναπληρωτή υπουργό Παντελή Οικονόμου ούτε σε κανέναν Έλληνα πολίτη.
Από το φθινόπωρο που ήρθε στο φως το ζήτημα μετά την παραίτηση και τις καταγγελίες του πρώην γενικού γραμματέα πληροφοριακών συστημάτων Διομήδη Σπινέλλη, όλες οι λεπτομέρειες έγιναν γνωστές. Μάθαμε για την εγκύκλιο με την οποία ο κ. Καπελέρης προανήγγειλε νόμο, για τα πρόστιμα που ζητήθηκε να μην εισπραχτούν αλλά και για τις επιστολές Σπινέλλη ο οποίος ζητούσε να πληροφορηθεί γιατί δεν επιβάλλονται τα πρόστιμα που προβλέπει ο νόμος.
Αρίστος Οικονομίδης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου